Historie

Revoluční rok 1989

Od prvních okamžiků, kdy se u nás mohlo začít podnikat, jsem tuto možnost využil. Svobodně jsem se rozhodl jít za svým snem a s velkou podporou rodiny začal. Firmu jsem založil v roce 1989 a od té doby se jí naplno věnuji. Každé letadlo, které nese můj podpis, je prvotřídním produktem. Když do něčeho dáváte svoje jméno, musíte tomu věřit. A já svým letadlům věřím.

Na počátku bylo rogalo...

Prvním motorem poháněným strojem bylo rogalo. Později pak motorová trojkolka. Oba tyto produkty měly úspěch a dobře se prodávaly. To mi dodávalo sílu a odvahu jít ještě dál. A ještě výš. Promyslel jsem si pár věcí a pak se pustil do výroby svého prvního ultralehkého letadla. Že se stane tak úspěšným, to jsem nečekal.

Legenda Typhoon

V roce 1991 začala moje společnost TL-ULTRALIGHT sériově vyrábět první dvoumístný ultralight s pevným křídlem se značkou TL. Měl označení TL 32 Typhoon a jeho start byl raketový. Stal se opravdickou legendou v historii českého ultralehkého letectví. Poptávka po něm rostla a my měli co dělat, abychom dokázali uspokojit všechny zájemce. Vyrobili jsme jich přes 200 kusů. Rád na něj vzpomínám.

Byl čas jít dál

Letectví je obor, který na nikoho nečeká. Rychlý, dynamický. Moderní technologie v něm mají místo více, než kdekoliv jinde. Proto jsme reagovali a vyvíjeli. A přivedli na trh cenově dostupný hornoplošník Condor. A napjatě čekali, jak se naše know-how zúročí. Stalo se. Condor TL 132 a Condor TL 232 znamenal pro naši firmu přelomový úspěch jak finanční, tak prestižní. Produkce Condora přesáhla 300 kusů.

Vavříny a sláva?

Na to jsem nikdy nebyl. A usínat na vavřínech? To není můj styl. Takže jsme šli dál a zvolili směr kompozitních materiálů. Tak v roce 1996 spatřil světlo světa TL96 Star. Aerodynamicky čistý, krásný, celokompozitový dolnoplošník. Díky němu jsem si uvědomil, že kompozitním materiálům patří v letectví budoucnost. Dokážou totiž nabídnout výborné letové parametry a bezpečnost.

Hvězdy Sting a Sirius

To, co umíme, stále vylepšujeme. Diktujeme trendy nejen v designu a materiálech. Naše letouny najdete po celém světě. Po TL Star nastoupila generace Stinga a Siriuse. První byl TL 2000 Sting Carbon. Tento model jsme sériově vyráběli v několika variantách, Light Sport (LSA) s názvem Sting S3, pak ULM s pevným podvozkem a dokonce model se zatahovacím podvozkem - Sting RG.

Sirius je náš hornoplošník. Poprvé byl zalétán v roce 2009. Jeho výroba odstartovala za masivní podpory CAD/CAM, CNC a dalších moderních výrobních technologií, díky kterým se neustále daří překonávat hranice přesnosti a kvality zpracování.

Dnešní TL-ULTRALIGHT

Jsme jedním z největšíchnejvýznamnějších světových producentů UL a LSA letadel. A to mě těší. Naše letouny znají a provozují po celém světě. To mě vede k závazku nadále vyvíjet a vyrábět ta nejkvalitnější ultralehká letadla. Úspěch a prestiž znamená, že na sebe musíte být stále náročnější a nepovolit. Mám zaměstnance, na které se můžu spolehnout. Dosáhnu na nejmodernější technologie a při výrobě letounů s podpisem TL je používám. Každý letoun je u nás vyráběn individuálně a dáváme do něj kus srdce.

A to se nikdy nezmění.

Jiří Tlustý